Przed budową garażu należy podjąć decyzję, która będzie kluczowa z punktu widzenia bezpieczeństwa, tak naszego pojazdu, jak i ogólnie mienia wewnątrz pomieszczenia oraz całego domu (jeśli jest przejście do wnętrza posiadłości). Decyzją tą jest wybór rodzaju zabezpieczenia budynku, czyli rodzaju bramy garażowej. Brama taka będzie pierwszą barierą broniącą dostępu intruzom, ale istotna jest także wygoda jej użytkowania i właściwości termoizolacyjne. Na rynku dostępne jest kilka systemów bram garażowych, różniących się budową i sposobem otwierania. Każdy z nich ma swoje zalety. Postaramy się podpowiedzieć w tym artykule, jaką bramę do garażu wybrać stosownie do swoich potrzeb.
Bramy garażowe – rodzaje i cechy
Z punktu widzenia wygody użytkowania istotne jest to, ile miejsca mamy na otwieranie bramy. Najstarszym typem bramy jest brama o charakterze rozwiernym, w której skrzydła otwierają się na boki, a więc w sposobie działania przypominająca klasyczne dwuskrzydłowe drzwi. W przypadku mniejszego rozmiaru otworu wjazdowego można zastosować również pojedyncze skrzydło. Brama rozwierna potrzebuje przestrzeni do otwarcia. System ten sprawdzi się wszędzie tam, gdzie nie ma możliwości zainstalowania bramy umieszczanej pod stropem garażu, np. wskutek wcześniejszego umieszczenia tam różnych instalacji czy urządzeń oraz wtedy, gdy strop jest ukośny. Istotne jest to, że nie trzeba otwierać całej bramy, aby dostać się do wnętrza pomieszczenia i można stosować dodatkowe ocieplenie skrzydła.
Kiedy jednak strop garażu mamy wolny a samo pomieszczenie jest stosunkowo wysokie, możemy zainstalować bramę z mechanizmem, który umieści skrzydło pod sufitem lokalu. Najpopularniejszym systemem w tej dziedzinie są bramy uchylne. To proste w konstrukcji i sprawdzone rozwiązanie, stąd i jego duża popularność wśród klientów. Jako, że bramy te chowają się pod sufit garażu, zajmują
o wiele mniej przestrzeni podczas otwierania, do tego można do ich otwarcia stosować napędy. Nie bez znaczenia jest również fakt, że ten typ bramy można wyposażyć w dodatkową warstwę izolacji cieplnej, co pozwoli na zmniejszenie rachunków za ogrzewanie.
Ogromnym zainteresowaniem cieszą się również bramy segmentowe. Ich konstrukcja, jak sama nazwa wskazuje, składa się z segmentów, czyli paneli, które, połączone zawiasami, płynnym ruchem po prowadnicach umieszczone zostają pod sufitem garażu. Na pozór jest to rozwiązanie niezatrzymujące energii cieplnej. Jednak producenci nowoczesnych bram segmentowych doskonale radzą sobie z tym problemem: poszczególne panele wypełniane są materiałem izolacyjnym (np. pianką), zaś ościeżnice i łączenia paneli wyposażane są w uszczelki, dzięki czemu temperatura
z zewnątrz nie jest transmitowana na mury, zaś ciepło ze środka nie wydostaje się na zewnątrz poprzez powierzchnię zamkniętej bramy. Dzięki takim rozwiązaniom bramy segmentowe szczególnie polecane są do pomieszczeń ogrzewanych.
Rosnącą popularność zyskują również bramy roletowe. Ich konstrukcja pozwala na zwinięcie paneli na specjalny wałek na zewnątrz lub wewnątrz budynku, dzięki czemu bramy te sprawdzą się wszędzie tam, gdzie potrzebny jest swobodny dostęp do sufitu w garażu. Rozwiązanie takie pozwala na zaparkowanie wozu przy samym garażu, bez konieczności zostawienia dystansu potrzebnego do rozwarcia lub uniesienia się wrót. Bramy te w standardowym wyposażeniu mają napęd elektryczny, ale w przypadku braku zasilania da się je również otworzyć ręcznie. Poszczególne panele połączone są specjalnymi zamkami (zasada podobna do mechanizmu stosowanego w roletach antywłamaniowych), dzięki czemu jest to rozwiązanie bezpieczne.